Posts

Showing posts from April, 2012

Tips cegah rambut hilang…

Image
Assalamualaikum semua


Rambut adalah mahkota wanita kan, so, kena la jaga rambut dgn betul supaya rambut tak hilang…hehe..gugur..
1)Pertama, kita hendaklah dapatkan nutrisi yg seimbang untuk rambut kita tuh. Selain drpd jaga makan, kita juga boleh guna krim atau kapsul rawat rambut yg ada kat farmasi dan salun. 2)Air,protein, biotin, vitamin A, B6, B12, C, zat besi, asid lemak omega 3, zink, kalsium, asid folik dan magnesium penting untuk kekalkan kesihatan kulit kepala dan rambut. 3)Gunakan hujung tapak jari anda untuk urut kulit kepala. Urutan ini boleh dibuat sewaktu mencuci rambut secara pergerakan bulatan, ini membantu peredaran darah pada kulit kepala dan menggalakkan pertumbuhan rambut. 4)Sikat rambut dgn lembut kerana ia membantu memecahkan minyak2 pada kulit kepala. Kita seharusnya meyisir rambut 100-200 helai pagi dan malam. 5)Kita juga hendaklah mengelakkan terdedah kepada cuaca yg terlalu panas dan berangin. Penggunaan peralatan penggayaan rambut juga hendaklah dikurangkan sepert…

Lagu Kenangan…

Image
Assalamualaikum semua..hmmm


Hari ini sy nak citer ttg satu lagu yg sy ter ‘nyanyi’ waktu seseorang telefon sy..setiap kali sy dengar lagu ni, sy pasti akan ingt moment yg sy tersalah nyanyi tuh..sy ingtkan sesorang tuh tak dgr tpi rupanya dye dgr..haha
Dan lagu yg sy ter’nyanyi’ tuh adalah lagu mencintaimu by Kris Dayanti..masa tuh sy tak tujukan lagu ini kat seseorang tuh..sy cuma nyanyi je..tpi mungkin lgu tuh nk sy tahu, one day sy akan fall in love jugak..hahah
Sy rasa setiap org ade lagu yg tersendiri..bagi sy setiap lagu ada kenangan..mungkin ade orang dgr lagu yg gembira tapi disebalik lagu tuh de kenangan yg pahit..kenangan mungkin akan hantui hidup kita ini kalau kita tak boleh lepaskannya..

Belajar tuk lepaskan diri dari kenangan dan keluar dari kenangan..hidup ini masih panjang, kenangan yg pahit mungkin akan buat kita melangkah dengan perlahan tpi selagi boleh melangkah, kita harus terus melangkah supaya kita makin kuat dari hari ke hari..
Kenangan boleh jadi sesuatu yang menya…

Denyut Kasih Medik

Image
Assalamualaikum semua..
As always, sy akn cerita tentang novel yang sy baru habis baca..novel terbaru ialah Denyut Kasih Medik karya Dr Farhan Hadi bin Mohd Taib..disini sy ingin rekomenkan novel ini buat semua bakal doktor2..hehe..


Novel ini menceritakan mengenai kehidupan seorang doktor pelatih yang melalui setiap detik dengan niat untuk beribadah kepada ALLAH SWT..meskipun tugasnya sepanjang housemanship training sangat sibuk dan terlalu meletihkan, die sentiasa sempat untuk melakukan ibadat kepada Tuhan..sy sangat kagum dengan sifat dan peribadi watak Dr Muslih dalam novel ini..
Selain itu, diselitkan juga soal cinta yang dibenarkan syariat. Bagi sy ia sangat sweet. Dalam novel ini menunjukkan cinta yang sebenar dan amat suci dan hanya selepas nikah. Sangat comel..
Pada pandangan sy, penulis berjaya mewujudkan watak yang boleh memberi panduan kepada orang lain..terima kasih penulis..penulis juga merupakan suami Fatimah Syarha yang merupakan seorang novelis yang berdakwah melalui tulis…

Words + Gift from Chingoo(special one)

Image
“People never know how special someone is until they leave, but maybe sometimes its important to leave, so they are giveb that chance to see how special that someone really is”
One of my friends said this to me through card. It touchs my heart and tears are dropping. I am never expecting her to give me gift on my last day in UiTM Kuala Pilah and I really appreciated it. I love it so much..
Maybe this post is very2 late but I still want to write about it. Thanks and nomu2 kamsahamida for Norsila for giving me the present. I will take good care of it and remember it as a symbiol to our friendship. I hope our friendship remains and this ukhuwah become brighter abd brighter day after day. Thanks a lot for being such a good friend to me.
These words are specially for you and all my readers.

this two flower are for you sila..hehe..take it..:P

With love from my heart..:))
23:35 April 18, 2012 -grateful for being your fren-

Tips usaha mencari jodoh bagi kaum wanita

Assalamualaikum semua..
Semua tips di bawah ini sy dapat dari novel Denyut Kasih Medik
1)Berusaha untuk menjadi seorang muslimah yang sejati. Apabila sesuai masanya dan tepat orangnya, serahkanlah ‘kesediaan hati’ anda untuk dirisik dan dipinang dengan jalan yang syarak. 2)Berusaha mengawal diri supaya jgn gedik, mudah mnyerah dan mudah mlayan krna wanita sebegini biasanya begitu snang untuk dmiliki oleh lelaki yang kurang akhlaknya dan senang untuk disia-siakan. 3)Berkawan dgn rakan sejantina yg solehah. 4)Jika anda terpikat kpd agama dan akhlak seorang lelaki dan anda ingin mmulakan, pilihlah cara mlalui org tgh yg soleh. Jgn mghantar hasrat terus kpdnya krna ia boleh mnjatuhkan martabat dan kemuliaan ‘malu’ anda di matanya. 5)Minta ibu bapa, abang atau saudara-mara yg mncarikan untuk anda 6)Jika anda dirisik secara langsung oleh seseorang lelaki, agama dan akhlaknya disenangi, mintalah dia merisik dgn cara yg lebih mulia iaitu dgn terus melibatkan org tua bukan hanya berdua-duaan antara a…

UiTM di Hatiku..:D

Image
UiTM Kuala Pilah, Negeri Sembilan..my former University..

hehe..gmbr kat depan uitm..dorg nie pon suke uitm sy..:))
gmbr depan gate UiTM..
bangunan Fakulti Sains Gunaan
nie la parking lot ktorg for 3 years..huhu

susur gajah..:))
kawasan kolej SM & SP
kolej in memories..:'(
semua gambr nie diambil seminggu sebelum balik.. semoga semua knangan disini tersimpan erat dalam ingatan.. semoga mnjadi pedoman untuk melangkah dgn lebih jauh lagi.. semoga segala ikatan yg terjalin disini mnjadi lbih kukuh walaupun jarak akan bertambah.. salam sayang untuk semua..:))
23:49 April 8, 2012 hoping all the picture grab the attention..:))


Nothing

Image
life is not always about happines..
sometimes patience is tested..
i'm here searching for my happiness




nothing much to say..i;m trying to be honest with my heart..i'm trying to feel the happiness..
and i'm hoping all of you happy all the time..

19:19 April 8, 2012

Life

Image
Life isn’t always full of rainbows and laughter Sometimes ALLAHS SWT will give us something like “ujian” So that, we would not forget HIM Be patience my dear He always by your side No matter what happen in your life As long as u did what He asked and forbid youself doing He doesn’t want When u feel lost and got no one to hold to Remember HIM.. He always there U just need to realized it and u will be thankful :):)


~to all my friend, u just need to be strong to overcome all your problems..remember He always near..Don’t be afraid to walk through your path…be strong.. :)


19:21 April 8, 2012

Kepentingan Solat

Assalamualaikum smua..:))
Nabi SAW bersabda :
Siapa yang tinggalkan SOLAT SUBUH, tiadalah padanya nur di wajahnya dan siapa yang tinggalkan SOLAT ZOHOR, tiadalah padanya rezeki yang berkat dan barang siapa yang tinggalkan SOLAT ASAR, tiadalah padanya kekuatan badan dan siapa yang tinggalkan SOLAT MAGHRIB, tiadalah padanya anak2 yg bermanfaat dan barangsiapa yang tinggalkan SOLAT ISYAK, tiadalah padanya tidur yang nyenyak. [taken from Hadi Rosli FB]
Solat tiang agama, so kita mesti selalu jaga solat..kalau benda len susah nak jaga, at least jgela solat..solat yg sempurna akan buat hati tenang.. Semoga hti ini tenang mghadapi hari2 yg mndatang….dah berada di tempat yg betul tpi hati rasa x tenang jugak..tetiba rindu atok..sedekahkan Al-Fatihah tuk atok sy ye..
00:18 April 1, 2012 Untuk jiwa yg kosong..:))

Perubahan hati

Assalamualaikum kpd dunia
Skrg sy da de kat umah n tgh mnonton cerekarama, yang pasti drama melayu..dari cerita tuh mang dah tahu yang mang typical cerita melayu..mang hati manusia cepat berubah..lelaki n perempuan same jela kan..mgkin mang ALLAH SWT nak manusia fikir betol2 pe yang seseorang tuh nak dalam hidup dye..
Apatah lagi soal jodoh kan..hmmm...sy cakap pasal jodoh sbb citer ‘alamak, lagi 7 hari’ adalah citer pasal jodoh..citer tuh dah macam ala2 kabbi alvida naa kehna..hahha..cuma citer nie blom kahwin lg ,dah tunang n nearly married..haha..cam lawak pon ade , x sangka la hati tuh mang bole sgt2 nak berubah even dah nak nearly married..takut lak bila pk..dan tkut sgt klu terjatuh hati kat pkwe mmber sendrik..tpi last2 ending citer, dorg x jadik kwin n mamat tuh percaya dgn cinta baru dye...n the bride kwin dgn officemate dye aka her closest friend..so, ending yg baik tuk kedua-dua belah pihak..:))
Ntahla..mgkin ari nie sy duk bace nvel n tgok drama melayu yg duk citer sal kahwin…