Bukan Lelaki Syurga


Assalamualaikum..

“Seakan-akan Barirah sedang mengajar kita satu pengajaran cinta yang besar;
kita tak mampu memaksa diri kita untuk mencintai seseorang sebagaimana
kita tak mampu menghalang diri kita daripada mencintai seseorang!”

Ayat2 dalam novel bukan lelaki syurga karya Iqbal Syarie..dpt jugak sy habiskan setelah sekian lama..xdela lame sgt sebenarnye..sy bce bila sy mula masuk semester baru, so dalam sebulan jugaklah..byk kekangan so, skrg bru habis..tepat jam 10.26 pg 29 Mac 2013..

Novel nie dalam bentuk ebook dr seorang penulis blog yg sy ikuti..blog Bayyinat..byk pngajaran yg sy dapat dri novel ini..mengajar kita untuk menyelami jiwa seorang lelaki yg byk berubah..dari kehilangan insan terdekat di hati menjadi kekuatan untuk berubah..

Kaitan ayat di atas juga adalah menunjukkan kita bole memilih untuk berkahwin dengan org yg kita cintai meskipun org yg melamar kita tuh lebih tinggi nilai akhlaknya..kerana kita mengambil pngajaran drpd kish Barirah dgn Mughits. Barirah xmampu mnjalankan tanggungjawab kpd suaminya kerana dia tidak dpt mncinta suaminya sepenuh hatinya dan akhirnya mereka bercerai..

Drpd kisah ini, ditunjukkan cinta juga merupakan salah satu kekuatan dalam rumahtangga. Dlm novel ini juga ditonjolkan, perempuan boleh melamar seseorang lelaki setelah dye benar2 yakin akan keputusannya..

Sesungguhnya soal hati itu amat rumit..cinta..kasih..sayang...semunya berbeza..meskipun sy xlah faham sgt dgn ketiga-tiga istilah ini..

Byk input yg kita boleh dapat drpd novel ini..nasihat, teguran dan ayat2 indah yg boleh menyentuh hati kita..juga diselitkan sedikit kisah2 sahabt2 Rasulullah buat pengajaran dan teladan untuk kita..

So, overall novel ini best, mcm novel sebelum ini..Antara dua bidadari..

Akhir kata..jagalah hati, jgn biar ia dikotori dan dicemari oleh sesuatu yg x pasti..sy skrg sudah berjaya sedikit sebanyak membersihkan hati sy.. Insha Allah, hati sy juga akn bersih kembali..dan sy juga sedang cuba untuk tidak mmbuat any attchment dgn spe2 pon..sy x mahu terikat..:)

Salam sayang dr sy..

10:56
March 29, 2013
~bacelah novel iqbal syarie..sesuai utk hati2 remaja..

Comments

  1. mg baca mane? cam best je novel iqbal ni...kat blog dye ad dop?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Moments during Degree years, Final year (Friends)

Kill me, heal me

New journey…